23 Kasım 2008 Pazar

SAT ta yedek (Yamaşüt Ekecik)

Merhabalar;

Ekecik Yamasut deki SAT ta yedek olayi benim basima gelmisti. SAT ta yedek uzerine bu olaydan sonra oldukca dusunmustum.
Once basima gelenleri anlatayim sonra neler yapilabilir beraberce dusunelim.

Yamasut un ilk gunu, Namı deger Ekecik inde bomba gunlerinden biri. Kanat M Mustang , harnes Kamasutra II, yedek Apco. Tepe ustunde 3100-3200 irtifadan ilk turn point ve start icin 6-7 kanat suzuluse verdik. Ilk grubun termigine, turbulans ve sallantilara gore speed e ayar vere vere yollaniyorduk. Hirsla full speed giderken 2900-3000 metrede kanat onden kapandi ve arkama dogru gitti. Acilmasini beklerken bir anda asimetrik acildi ve hop mop diyemeden saga dogru saldirdi. Tam bir tur atmistim ve 2. tur baslarken kanadi ters frenle durdurdum ama asiri fren nedeni ile stall a girdim. Sonrasinda asimetrikle beraber spine girdim. Full stall cektim. Ama harnes ile beraber lambir lumbur dusme aninda frenlerden birini daha fazla biraktim ve spin ile beraber 1 tur twist oldum. Bu anda kanat Spiral gibi donmeye baslarken 2 tur daha twist olduktan sonra kanat acik ve temiz sekilde SAT a oturdu. Ipler 3 Tur twistli sekilde SAT ta donmeye basladigimda heralde bir 500-600 metre irtifa yemistim. 100-150 metreyide twisti cozmek icin ugrasirken harcadim. Ama benden uzaktaki 3 tur twist icin yapicak cok bir sey yok. SAT daki G den dolayi iplere oldukca fazla yuk biniyor. Tutup acamiyorsunuz. Frenlerde sikismadan dolayi calismiyor. Twistin uzerindeki iplerden yakalayip acmaya calistim ama yetisemiyordum. Yere 150-200 metre falan kala yedegi cikarip kucagima aldip 1-2 tur bekleyip nereye firlatacagima karar vermeye calistim. SAT ta cokus o kadar fazla olmadigindan yedegin acilma suresini pek akil edemedim. Sadece kanadin etrafimdan gecisine konsanre olup. Kanat onumden gecer gecmez yedegi firlattim. Fakat yedek daha tam acilmadan kanat arkamdan dolanip yedege yetisti. ( Yedek navlakadan daha yeni cikmisti) Cort diye yedek kanadin iplerinin arasina girdi. Gozler dolu dolu yedegin ne kadar ipi varsa cekistirmeye basladim. Yere 100 metreden az kalmisti ki Yedek iplerin arasindan gecip acildi. Bu seferde kanat iplerin arasindan acilan yedekle beraber beni inanilmaz savurmaya basladi. Surekli bir oraya bir buraya savruluyorum. Yedek beni boynumdan asiyor;yedekle benim etrafimdan gecen ve hala acik olan kanadin ipleri sagdan soldan boynuma basiyor kafami haraket ettiremiyordum. O sallantilar ile yere caksam kesin spatula ile kazirlar diye dusundum. Harneste dogrulup zar zor twistlerin uzerinden D kolonun iplerinden bir kismini yakaladim. Kanadin sallantisi biraz azalir gibi olunca diger elimlede twistin uzerindeki rasgele iplere atladim. Kucagima dogru bu ipleri cekince kanat savurmayi birakip tum yukum yedege bindirdi. Bir kisim ip hala kafama basiyor ama yandan kanadin kulaklar kapali hucum kenari yere dogru inisini goruyordum. Sonunda stabil sekilde inmeye basladigimda 20-30 metre kalmisti. Ulan nereye iniyorum acaba diye bi baktim. Ortamda bulunan tek kerpic evin ustune dogru gidiyoruz. Neyse baktim onu siyircaz. Ama cokus hizim ve engebeli arazi cok hos degil. Yere inise 4-5 metre kala kanadin tuttugum iplerini biraktim ki oda biraz yuk tasisin ve yumusak ineyim. Nitekim oyle oldu ve meyilde geriye dogru yumusak bir takla attim. Kanat onume yedek arkama dogru dustu.
Dagcilikta, bisiklette, kayakta ve yamacparasutunde oyle destansi kazalar basima geldi ki anlatamam. Neyse yine yirttin be Serhat demeye kalmadi, bahcesine indigim evin kecilerinden sorumlu 5 tane coban kopegi etrafimi sardi. Ben dizlerimin ustunde coktum ne olursa olsun artik dedim. O ara cobanlar yetisti sopayla kovaladilar hayvanlari. Dedim "Bisey yapmazlar heralde?". Coban cevap verdi "Parcalarlar."
Olay budur.
Kanattaki kravattan dolayi SAT ta yedek atma durmundaysaniz elbette once frenle veya kolonlarla full stall denenmeli en azindan donus sekli bozulmaya calisilmali. Hatta SAT, Spirale bile cevrilmeye calisilabilir. Sonarsinda yedegi atarsin. Ama yamasutte benim o irtifada SAT tan cikma sansim yoktu. Nedeni ipler twist olurken esit uzunluklarda sikismadi ve sikismanin uzerindeki iplere yetisemiyordum. Bunun gibi bir durumda baskasi iplere yetisebilirse zaten kanada mudahale verebilir ya da twisti acabilir. Sonra ucar ya da yedegi atabilir. Ayrica SAT tayken bir yerleri tuttun donusu bozdun diyelim hangi elinle yedegi nasil atacaksin? Bu da baska bir soru. SAT ta yedek ile ilgli konustugum bir cok kiside tam cevap veremiyor. Kanat radar gibi etrafini tariyor ve yedegi yakalarsa affetmiyor. Yedek acilsa bile o hizla yedege cakip bir tarafina girebiliyor.Zor durum.
Cok uzattim...Son olarak SATi bozamiyor ve yedek atmaniz kacinilmazsa sonradan öğrendiğim taktik ile yedeği aşağa doğru sarkıtın taktiğini öneriyorum.




Serhat ÖZEL

Hiç yorum yok: